تفاوت دفتر و کلاسور

تفاوت دفتر و کلاسور

یکی از دغدغه های من در دوران تحصیل، انتخاب دفتر یا کلاسور بود. وقتی وارد مغازه لوازم التحریر می‌شدم ، به خاطر تنوع بالا و عدم اگاهی از تفاوت بین دفتر و دفترکلاسوری کاملا گیج می‌شدم و نمی‌دانستم کدام را باید انتخاب کنم . امروز که درحال نوشتن این مقاله هستم، مدرک فوق لیسانسم را به تازگی گرفته ام و میخوام تجربه چنیدن ساله خودم در انتخاب دفتر و کلاسور در اختیار شما قرار دهم . در این مقاله در این مقاله جامع، تفاوت کلاسور و دفتر را بررسی خواهم کرد و ویژگی‌ها و مزایای هر یک را بیان میکنم. تا پایان این مقاله، شما دارای دانشی خواهید بود که بتوانید به راحتی انتخابی آگاهانه بر اساس نیازها و ترجیحات خود داشته باشید.

کلاسور چیست؟

کلاسور، یا نام دیگر آن که به عنوان زونکن هم شناخته می‌شود، یک پوشه برای سازماندهی و آرشیو کردن برگه‌ها است. اغلب دارای چندین حلقه بوده و معمولاً 4 یا 5 حلقه ای ها پر مصرف تر هستند. کلاسور به طور مطمئن برگه‌ها را نگه می‌دارد. انها اندازه‌های بزرگتری نسبت به پوشه دارند، همچنین جلد مقاومی دارند که حفاظت عالی برای برگه‌های داخلی فراهم می‌کند. کلاسورها به راحتی می‌توانند صدها برگه را در خود جای دهند. طبق تجربه من،  تعداد برگه هایی که میتوانید در ان قرار دهید بین 100 تا 500 برگه است.

دفتر چیست؟

دفتر یا دفتر یادداشت برای نوشتن و یادداشت برداری استفاده می‌شوند. اندازه آنها نسبت به کلاسورها کوچک تر و فشرده‌تر بوده و حمل و نقل انها اسان تر است اگرچه دفترها ممکن است به مقدار کلاسورها برگه نداشته باشند، اما به دلل سبک تر و کوچکتر بودن نسبت به کلاسور، برای استفاده روزمره کارامد هستند.

دفتر کلاسوری چسیت؟

دفتر های کلاسوری نوعی از دفتر یا حتی کلاسور هستند. دفتر کلاسوری ویژگی ها و مزایای دفتر و کلاسور را با هم در خود جای داده است، یعنی شما می‌توانید هم از برگه هایتان به خوبی محافظت کنید و هم یک دفتر مناسب برای یادداشت برداری داشته باشید. معمولا دارای 20 الی 30 حلقه هستند که به شما این امکان را می‌دهد از برگه کلاسوری در سایز های مختلف استفاده کنید. این دفتر ها به طور کلی برای نگه ‌داشتن برگه‌های اندازه A4 طراحی شده‌اند، ولی برگه های کوچک تر را نیز در ان قرار داد. به تازگی نوعی دیگر از دفتر کلاسوری تولید میشود که از سایز a5 کوچکتر است و به ان دفترچه یادداشت کلاسوری گفته می‌شود. دفتر کلاسوری ها معمولا 100 برگ و یا 200 برگ هستند ولی شما میتوانید با خرید برگه کلاسوری تعداد این برگه ها را بیشتر و یا کمتر کنید. با توجه به تجربه ای که دارم به شما پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید از تعداد برگ بیشتر از 200 برگ استفاده کنید، بهتر است بجای دفتر کلاسوری از کلاسور استفاده کنید.

برخی از دفتر کلاسورها همچنین جیب یا نگه‌ دارنده، در داخل یا بیرون جلد خود دارند که به شما امکان ذخیره اقلام کوچک مانند کارت‌ها یا خودکارها را می‌دهند. این ویژگی در دفتر کلاسوری دانشجویی و دفتر کلاسوری اداری می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد، زیرا شما دیگر برای یک کلاس یا جلسه نیازی به حمل چندین وسیله ندارید و میتوانید از نگهدارنده دفتر کلاسوری جیب دار خود استفاده کنید.

همچنین دفترهای کلاسوری با توجه به سلیقه­ی دختران و پسران در طرح­های گوناگون تولید می­شود. طرح‌هایی مثل الگوهای گل، پرندگان، پرنسس‌ها، حیوانات، شخصیت‌های محبوب انیمیشنی و … که برای دفترهای کلاسوری دخترانه مناسب هستند یا طرح­هایی مانند ماشین و شخصیت­های پسرانه انیمیشنی و ابر قهرمانان که برای دفترهای کلاسوری پسرانه بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرند.

برای آشنایی با انواع دفتر کلاسوری کلیک کنید.

دفتر کلاسوری و دفتر در کنار هم

نکات کلیدی دفتر کلاسوری و دفتر:

برای تعیین اینکه دفتر کلاسور یا دفتر کدام گزینه مناسب‌تری برای شماست، چندین عامل کلیدی وجود دارد:

اندازه و قابلیت حمل:

دفتر کلاسورها نسبت به دفترها بزرگ تر و تقریبا پرحجم تر هستند که آنها را مناسب تر برای دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان یا افرادی که نیاز به برگه‌های اندازه‌ی بزرگ تری دارند، می‌کند. از طرف دیگر، دفترها کمترین حجم و وزن را دارند و برای افرادی که ترجیح می‌دهند یک بار سبک تری حمل کنند، مناسب‌اند.

حفاظت از برگه‌ها و مقاومت:

دفتر کلاسوری جلد سخت به دلیل پوشش مقاوم خود، حفاظت عالی از برگه‌های داخلی را ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که برگه‌ها برای مدت زمان طولانی سالم بمانند. اما در مقابل آن دفترها ممکن است به خرابی و فرسایش حساس‌تر باشند، به همین دلیل ممکن است جلد دفاتر و گوشه‌های برخی از برگه‌ها به مرور زمان خم شده یا آسیب ببینند.

ظاهر و طراحی:

دفترها نسبت به دفتر کلاسوری طرح دار تنوع بیشتری دارند. اگر زیبایی جلد برای شما اهمیت دارد، دفترها گزینه های بیشتری را برای انتخاب ارائه می‌دهند. با این حال، شما در مستر بیندر می‌توانید طرح های زیادی از دفتر‌های کلاسوری را یافت کنید.

قابلیت افزودن برگه‌ها:

دفاتر کلاسوری این امکان را دارند که برگه‌ها را به آسانی اضافه یا حذف کنند. این ویژگی امکان سازماندهی بهتر و قابلیت منحصر به فرد کردن یادداشت‌ها در داخل دفتر شما فراهم می‌کند. از طرف دیگر، دفترها تعداد ثابتی از برگه‌ها دارند و امکان اضافه یا حذف برگه‌ها وجود ندارد.

مزایای دفتر کلاسور نسبت به دفتر:

دفتر کلاسورها چندین مزیت نسبت به دفترها دارند که آنها را برای بعضی افراد در اولویت قرار می‌دهند. بیایید برخی از مزایای آنها را بررسی کنیم:

ظرفیت برگه:

یکی از مزایای چشم گیر کلاسورها این است که قابلیت نگهداری تعداد زیادی از برگه‌ها را دارند. این باعث می‌شود که برای افرادی که به یادداشت برداری گسترده و یا به یک سیستم جامع برای سازماندهی اسناد خود نیاز دارند، ایده‌آل باشند.

قابلیت دسته بندی:

دفتر کلاسورها به شما امکان می‌دهند که بخش‌ها یا موضوعات مختلف را به راحتی دسته بندی و از یکدیگر جدا کنید. با استفاده از جداکننده‌ها یا همان دیوایدر، می‌توانید یک سیستم سازماندهی شده‌ی مناسب ایجاد کنید که امکان دسترسی سریع و آسان به برگه‌ها یا بخش‌های خاصی را فراهم می‌کند. این ویژگی برای افراد به ویژه دانش آموزان که می‌خواهند چندین دفتر با موضوعات مختلف داشته باشند بسیار کاربردی است زیرا می‌تواند قابلیت حمل را نیز آسان کند.

جیب یا نگهدارنده:

برخی از دفتر کلاسوری ها، جیب یا نگه دارنده ای در داخل یا بیرون جلد خود دارند که ذخیره سازی مناسبی برای اقلام کوچک مانند خودکارها، کارت ها، کاغذ یادداشت چسب دار و پاک کن و… فراهم می‌کنند. این ویژگی مناسب افرادی است که اولویتشان برداشتن ملزومات است و نه وسایلی که حجم کیف را اشغال می‌کنند.

جنس جلد:

جنس جلد دفاتر کلاسوری تنوع زیادی دارد. از جمله دفتر کلاسوری چرمی، دفتر کلاسوری پارچه ای، دفتر کلاسوری طلقی و… که می‌تواند نوعی تنوع در ظاهر و جنس آن محسوب شود و گزینه های انتخابی زیادی را برای شما فراهم کند.

حرکت آسان برگه ها:

مکانیزم حلقه در دفتر کلاسوری فانتزی امکان چرخش صفحات و جا به جایی روان را فراهم می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که یافتن و ارجاع به صفحات خاص آسان باشد و به شما کمک کند تا به سرعت صفحه مورد نظر خود را بیابید.

دوام و محکم بودن:

جلد سخت و مکانیزم حلقه آن اطمینان می‌دهند که برگه‌های شما به خوبی حفظ شوند و کمتر در معرض آسیب قرار گیرند. این دوام به معنای عمر بلندتر برای کلاسور شماست که در نهایت به شما در صرفه‌جویی در طولانی مدت کمک می‌کند.

مزایای دفتر نسبت به کلاسور:

همانطور که خواندید دفتر کلاسورها مزایای خود را دارند، دفترها نیز مزایای منحصر به فردی دارند که آنها برای بعضی افراد در اولویت است. بیایید برخی از مزایای دفترها را بررسی کنیم:

قابلیت حمل:

دفترها کوچک و سبک هستند که به راحتی میتوان انها را در کیف و یا کوله پشتی قرار داد و حمل کرد. این ویژگی برای افرادی که به یادداشت برداری به روش سبک و کوتاه علاقه دارند، مفید است.

اختصاصی بودن بر یک موضوع:

اگر برای برای همه یادداشت‌ها و افکار خود، شما به یک فضای اختصاصی نیاز دارید دفتر برای شما مناسب تر است. سادگی یک دفتر و یک موضوع به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را روی یک موضوع یا پروژه خاص حفظ کرده و حداقل حواس پرتی را داشته باشید.

اقتصادی بودن:

دفترها به طور کلی نسبت به کلاسورها ارزان‌تر هستند و این موضوع برای افرادی که ترجیح میدهند منبع یادداشت خود را به طور مرتب تعویض کنند میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.

نتیجه‌گیری:

در نهایت باید بگویم انتخاب نهایی شما بین دفتر یا دفتر کلاسوری به نیازها، ترجیحات و شرایط خاص شما بستگی دارد. دفتر کلاسورها ظرفیت برگه، سازماندهی و دوام عالی دارند که آنها را به افرادی که به یادداشت‌برداری گسترده و به یک سیستم سازماندهی جامع نیاز دارند، توصیه می‌کنم و دفترها را باتوجه‌به قابلیت حمل، اقتصادی‌بودن و تخصصی بودن و تنوع زیاد آن، به که این موضوعات برای آنها اهمیت دارد توصیه می‌کنم. در نهایت، تصمیم بین این دو محصول تصمیمی شخصی است. نیازهای خاص خود را در نظر بگیرید تا تصمیمی اتخاذ کنید که بهترین انتخاب را داشته باشید.

چنانچه که انتخاب شما دفتر کلاسوری باشد می‌تواند در مستر بیندر متنوع‌ترین و باکیفیت‌ترین دفتر کلاسوری‌های را انتخاب کنید. این مجموعه به طور تخصصی در حوزه دفتر کلاسوری فعالیت دارد و تمامی محصولات خود را به بهترین قیمت به مشتریان عرضه می‌کند.

اگر دفتر کلاسوری خریداری شده در مستر بیندر مطابق عکس‌های ان نبود و یا کیفیت مطلوبی نداشت تمامی هزینه‌ها به‌حساب شما عودت داده خواهد شد.

با مستر بین در ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین دفتر کلاسوری‌ها را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *